Haastoin itseni paremman haastajan puutteessa. Olen ihan kipeä vieläkin, perjantaina menen uudestaan kirurgin kiusattavaksi.

Lapsuuden muistoja -meemi

Säännöt:

- Tässä on lueteltu nyt 19 sanaa. Kirjoita jokaisen kohdalla, mitä lapsuuden/nuoruuden tapahtumia, asioita tai tunnelmia tulee kyseisestä sanasta mieleen.
- Jos juuri siitä sanasta ei tule mieleen mitään, niin kerro jostain siihen läheisesti liittyvästä asiasta.
- Saa kertoa useampiakin asioita, jos sanasta muistuu mieleen paljon juttuja.
- Lopuksi: keksi luetteloon yksi sana lisää ja muistele siihenkin sanaan liittyviä lapsuuden tapahtumia.

1. Kampa
Mun tukka oli aina niin takussa ettei se kammasta paljoa piitannut. Ohut ja hentoinen hiusnöyhtä vaan jukertui kiinni tuohon hyväätarkoittavaan haravaan. Kerran yksi isosiskoni sitten tupeerasi minulle oikein tonttulakin, se oli tosi korkea - eikä sitä saanut kai sitten auki kuin saksilla.

2. Lintu
Löydettiin ikkunaan lentänyt lintunen, joka ei hyvästä ja ahkerasta hoidosta huolimatta toipunut. Mikä suru.

3. Meri
Olen rakastanut merta jo ennen kuin näin sen eka kerran. Johtunee muumeista. Järvi oli minulle "iso vesi" kunnes joskus 12-13-vuotiaana pääsin oikean meren rannalle. Olisin halunnut jäädä sinne.

4. Kitara
"Soitin" veljien kitaraa vaikka itse olin mandoliinin kokoinen. Sormien kasvettua opin "nousevan auringon talon" ja sitäpä sitten rämpytinkin hartaasti. Mandoliinilla osasin "rakastan elämää".

1107467.jpg

5. Kello
En muista meillä kelloa olleenkaan, mutta kai se oli kun isä tuli töistä ja sitten syötiin.

6. Oksentaminen
Pahin juttu lapsuudesta lähtien. Kerran oksensin yli 8 tuntia, olikohan se silloinen rotavirus vai mikä. Olin silloin 10-vuotias, ihan liian iso pelkäämään oksentamista. Vieläkin pelkään. Äitikin pelkäsi. Ihmeesti sitä vaan kestää omien lasten mahataudit kuitenkin, ihan pokkana. Pakko.

7.Mummo
Eka mummo jonka tunsin ohimennen oli kaverini mummo. Sitten oli ensimmäinen anoppini, mummoikäinen hänkin. Siinäpä ne mummot.
Tässä olisi minun yksi mummoni, joka kuoli jo kauan ennen syntymääni. Isän äiti Alma.
1107474.jpg

8. Kirja
Opin lukemaan salaa itsekseni 4-vuotiaana. Isä alkoi kerran lukea minulle akuankkaa, ja huomautin kun hän hyppäsi jonkun puhekuplan yli. Siitä pitäen sainkin lukea yksikseni, paljastuin.
Luin muumeja ja Narniaa, tiitäistä ja tirlittania ja ... kerään yhä noita lapsuuden kirjoja kirjastojen poistomyynneistä. Luin myös syvällisiä hartaita kirjoja hurskaana kautenani :-D lapsi raukka.


9. Pipo
Pipossa oli sininen silkkivuori, josta tehtiin siskon kanssa barbin hame...

10. Matematiikka eli laskento
Mitä se on..? Olen edelleen nopea päässälaskija mutta yhtään ei huvita. Matikka oli koulussa kuitenkin aina 9 vaikken ymmärtänyt mistään mitään.

11. Metsä
Pelkäsin metsää joka oli liian suuri, mutta minulla oli oma metsä kerrostalojen takana. Sellainen kalliokin, joka oli minun linnani. Kävin siellä yksin leikkimässä (kamalaa jos joku tuli sinne!) ja istuin usein sateessa sienen alla. Ainakin kuvittelin istuvani. Metsä tarkoitti susia ja karhuja. Metsästä haettiin marjat kunnes äiti ei enää jaksanut tai halunnut mennä metsään. Metsässä käytiin pari kertaa kävelyllä isin kanssa eväät mukana. Silloin oli turvallista.

12. Ukkonen
Ukkonen on ihana! Aina ollut! Vaikka äiti kovasti sillä pelotteli, loppuun asti. Kerran oli kuulemma suuri koivu mennyt ihan tulitikuiksi meidän pihasta - voi kun olisin nähnyt! Lasken yhä salamasta jyrinään...

13. Hiukset
Leikkasin otsatukan kymmenen vanhana. Olipa hauskasti nirhitty. Tuntuu ettei tukkani ikänä toipunut siitä kohtelusta.

14.Sisko/veli - valitse toinen
Yksi sisko muutti Australiaan kun olin 4. Tästä syystä en kerro tässä enempää.

15. Ikkuna
Istuin öisin ikkunassa tähtiä tuijottelemassa. Pidin ikkunaa auki pakkasillakin kunnes äiti sai hepulin. En halunnut ikkunaverhoja, mutta äiti laittoi ne salaa kun olin koulussa - vaaleanpunaiset lakanat!!!

16. Kalenteri
Isällä oli Rakentajan Kalenteri. Toivon saavani sen joskus perinnöksi, kai se vielä jossain on? Siinä oli kaikkia mittoja ja muuta miehekästä.

17. Puuro
Ainoa siedettävä puuro oli ruispuuro tai puolukkapuuro/vispipuuro. Nyt en saa syödä kumpaakaan vilja-allergian vuoksi. Puuron rakenne tökkii, oksennan sen ulos helposti.

18. Harmoni/piano
Minun kaverit kävi pianotunneilla ja opettelin salaa heidän olkansa yli kuutamosonaatin ja für elisen. Meillä oli vaan sähköinen kosketinsoitin, oranssi väriltään. Ei sillä voinut soittaa niin ihanasti.

19. Kahvi
Join ensimmäisen kupilliseni kahvia alle 4-vuotiaana. Tyhjensin äitin kupin kerralla vaikka oli tarkoitus vaan maistaa. Kahvista on hyvä muisto. "Monenko mitan kahvi laitetaan, laitetaanko kolmen?" Joo laitettiin. Äiti, isi ja minä.

Haastan Pirtan!